De aquareltechniek mag met stip het oudste artistiek schildermedium genoemd worden. Te lang werd het on­terecht ondergewaardeerd t.o.v. olieverf op paneel of doek. Vandaag is er wereldwijd veel aandacht voor deze boeiende schildertechniek. Aquarelleren doet men op kwaliteitspapier, meestal van katoenvezels. Deze techniek laat vrijwel geen correcties toe in tegenstelling met de niet­transparante, dekkende schildervormen (acryl of olie) en vraagt dus meer metier van de uit­voerder. De kleuren zijn transparant waardoor een aquarel een eigen etherisch karakter krijgt. Zwart en wit worden niet gebruikt. De witte details of partijen tonen het onbeschilderde papier. Door de fluïditeit van een aangebrachte laag is de controle ervan beperkt en slechts mogelijk na veel ervaring. Dit alles maakt dat deze schildertechniek onbegrensd en zeer boeiend is.

De meest banale onderwerpen kunnen afhankelijk van het licht en de compositie poëtisch zijn.


Het gebruik van hoog kwalitatieve en lichtechte pigmenten in combinatie met zeer deugdelijk aquarelpapier zorgt ervoor dat een goed gemaakt aquarel evengoed de tand des tijds doorstaat als creaties met acryl­ of olieverf.

  • Daniel Hardyns: ° 1951 Gent.
  • Studeerde farmaceutische wetenschappen (apotheker).
  • Is op artistiek vlak autodidact.
  • Won diverse prijzen voor aquarellen (Biënnale Oostende, August Vermeylenwedstrijd, magazine L’Art de l’Aquarelle, finalist Galleria D’Esde Cagliari, Sardinië).
  • Neemt deel aan diverse internationale aquarelsalons (Engeland, Frankrijk, Oostenrijk, Italië).
  • Diverse individuele tentoonstellingen in binnen­ en buitenland.
  • Werk opgenomen in dichtbundels.
  • Vernoemd in lexicon Beeldend Oostende (Norbert Hostijn).

website