Twee beelden stelt Marian Van Roy voor in de tuin van de Troost, een breakdancer en een hurkende ballerina. Door haar eigen beperking als chronische reumapatiënt is Marian Van Roy gefascineerd door beweging. De houdingen van haar figuren zijn vaak onmogelijk, of toch uiterst moeilijk vol te houden. Voor Van Roy is de mens het belangrijkste. Haar werkprocedé is erg boeiend. Eerst boetseert ze een model van klei. Dat giet ze in gips, om het daarna zes maal te vergroten. Ze buigt betonijzer in een bankschroef en bekleedt dat met gesmolten plastic. Tijdens het smeltproces is dat plastic erg handelbaar.

Inspiratie komt nog uit haar kindertijd, toen ze stiekem plastic gooide in een vuurtje om tuinafval te verbranden. De vervorming en beweging van het plastic vond ze mooi. Marian Van Roy knipt plastic in stroken, smelt het en wikkelt het rond het ijzer. Het is heel geconcentreerd en snel werk, en daardoor ook ontspannend. Van Roy gebruikte tot nu witte vuilniszakken en recuperatiemateriaal, en donker meerkleurig landbouwplastic.

Opvallend is dat het werk in een tuin tijdens het vorderen van de dag en de seizoenen, met een andere invalshoek en intensiteit van het zonlicht, verschillende kleurschakeringen ondergaat. Haar werk is niet voor de eeuwigheid gemaakt. Blootgesteld aan de klimatologische elementen begint er na een jaar of tien een interessant proces van degradatie.

Marian_Van_Roy_Kunst in de Troost 2018
Marian_Van_Roy_Kunst in de Troost 2018
  • -geboren in 1968 in Brussel
  • -jongste van een gezin met tien kinderen, een onvergetelijk warm nest
  • -woont al vele jaren in Meise, heeft drie kinderen
  • -werkt als bediende bij de VZW Patient partners, reumapatiënten die bijscholing geven aan artsen en ander medisch personeel
  •  -volgt beeldhouwen aan de Portaelsschool in Vilvoorde 
  • -maakt basreliëfs en beelden in plasticfolie en klei